Sep 202014
 

Terecht vraagt burgemeester Aboutaleb deze week om extra geld aan het kabinet voor Rotterdam-Zuid. Maar de gemeente kan nu al veel verbeteren in dat stadsdeel. Daar is nauwelijks extra geld voor nodig, maar wel een andere houding. Ze moet de goede ideeën die er zijn, beter benutten.

De zevenbaans Dorpsweg in Rotterdam-Zuid is een van de ongezondste woonstraten van Nederland. Deze drukke weg van de Maastunnel naar de A15 moet volgens de Stadsvisie 2030 een wijkfunctie krijgen. Het verkeer (tienduizenden voertuigen per dag) moet verplaatst worden naar de Waalhaven Oostzijde. Daar wonen vrijwel geen mensen. Een goed idee van de gemeente. Beide wegen zijn onlangs gerenoveerd, maar de Dorpsweg is niet versmald en de Waalhaven Oostzijde niet verbreed.

Ook een ander goed idee, waar de stad beter van wordt, blokkeert het college van B&W. Tussen de Waalhaven Oostzijde en de Dorpsweg liggen twee woonwijken, gescheiden door een deel van het Zuiderpark: Oud-Charlois en de Wielewaal. De Wielewaal gaat helemaal op de schop en het aantal woningen verdubbelt bijna. Nu vragen bewoners van zowel de Wielewaal als Oud-Charlois aan de gemeente om de Wielewaal een eigen ontsluiting te geven op een al bestaande kruising in het verlengde van de Dorpsweg. Het voordeel is dat beide wijken daardoor rustiger worden èn het Zuiderpark groter. Zeker voor Oud-Charlois is minder verkeer en een gezonder leefklimaat van groot belang. Bovendien zegt de gemeente op te komen voor kindvriendelijke wijken. In Oud-Charlois wonen niet alleen veel kinderen, er staan ook zeven scholen. Maar omdat de Dorpsweg vooral een doorgaande weg moet blijven neemt het college dit goede en goedkope idee niet over. Deze verbetering sluit overigens geheel aan bij de bedoeling van het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid: het creëren van meer waarde en betere woonmilieus.

De derde kwestie is de reactie van het college van B&W op vragen van GroenLinks om de wijken van Rotterdam-Zuid beter te verbinden met een ringlijn. De economie op Zuid zou er wel bij varen en de Kuip wordt met het openbaarvervoer beter bereikbaar. Een goed idee dus. Het college van B&W wil zelfs geen onderzoek doen naar de sociaaleconomische gevolgen van beter verbonden wijken en een betere bereikbaarheid van het Feyenoordstadion vanuit de meeste wijken op Zuid.

Zuid steunt natuurlijk de kritiek van Aboutaleb op de kabinetsplannen, maar er is helaas ook nog aanleiding tot ongenoegen over de gemeente zelf. Het kan nu al beter worden.

Stichting Charlois aan de Vliet,

Ido Smits, organisatieadviseur

Ursul Schaap, public affairs- en communicatieadviseur

Koen Stapelbroek, bestuurskundige

 Posted by at 8:02 am

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Counter created by http://emailextractor14.com

Get Cloud PHP Hosting on CatN